Tuesday, May 22, 2012

Detik indah merasai tendangan baby

        Tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata mengenai perasaan ketika rasa tendangan pertama babyku.. aku dapat rasa ketika kandungan 16minggu.. pada masa tu, selepas makan steambot, Cyberjaya.. ehm.. 'suka ye sayang mama ni... ' and one more time selepas makan beef steak di Bangsar... this time memang galak sangat pergerakan dia.. tapi sekejap je... hatiku gembira sangat... Pada minggu ke 17, babyku kurang bergerak.. punya la risau.. time husband letak kepala pada perut, tiba-tiba... baby tendang sebanyak 3kali di kepala husbandku..dush dush dush.. hehe.. gerak juga akhirnya...
         Hari ni adalah hari ketiga aku berpuasa.. macam mana la baby dalam perut ni.. kesian dia.. lapar.. tadi mama dia bersahur, tapi muntah sedikit.. semua susu keluar... harap-harap dapat bertahan hingga waktu maghrib... 'be strong ye dear, mama love you always... ' sekarang pukul 10.48am.. baby bergerak aktif dari tadi.. hehe.. geli-geli je perut aku ni... 'teruskan menendang ye sayang, kalau tak.. mama risau'... baby aku semakin membesar.. tak sabar nak tunggu lagi 4bulan lebih..


Minggu ke-20 :

Setengah perjalanan telah dilalui. Kini, beratnya mencapai 260 gram dan panjangnya 14-16 cm. Dibawah lapisan vernix, kulit bayi mulai membuat lapisan dermis, epidermis dan subcutaneous. kuku tumbuh pada minggu ini. Proses penyempurnaan paru-paru dan sistem pernafasan. Pigmen kulit mulai terlihat.

2 comments:

Unknown said...

salam anim,saya duk tunggu camaner rasanya tendangan pertama @ tendangan2 awal..saya skrg 18 minggu..ikut pembancaan, blh start aware 18minggu ke 20 minggu..rasa tu mcmn ye? kak ipa saya ckp rsa mcm kejutan elektrik yg slow gitu

hanimku said...

wslm Leeda.. sorry lambat reply.. saya rasa macam angin sepoi2 dalam perut.. tapi sekejap je rasa..