Wednesday, June 13, 2012

Kencing Kotor Semasa Hamil

Aku pergi klinik tadi (setelah husband suruh pergi, sebelum ni 'liat' nak jumpa doktor kalau sakit)... tak tahan dah.. sakit bahagian ari-ari dan belakang... rupa-rupanya kena kencing kotor.. doktor cakap.. kotor sangat.. dah warna purple pada urine strip... huhu... doktor bagi ubat Urine Effervescent Granules dan Monurol.. tapi bila tanya kawan-kawan yang berpengalaman.. diorang cakap jangan makan ubat tu.. minum air barli banyak2.. elakkan makan ubat.. tak baik untuk kandungan... patut la selama ni, bila kencing.. sakit bahagian ari-ari tapi aku ingat normal (xde pengalaman pregnant).. rupa-rupanya dah lama sangat aku biar.. di bawah ni rupa ubat yang aku dapat..yang warna hijau tu kena makan sehari dua kali manakala yang warna biru pula, kena makan sehari sekali (minta maaf ye doktor, saya tak kan makan/minum ubat ni..takutttt)... takut juga kalau tersilap makan kan? bukannya doktor nak bertanggungjawab kalau apa-apa terjadi pada diri aku dan baby.. aku dan husband aku juga yang susah...
*********************************************************************************
Update: Akhirnya aku minum juga ubat yang doktor bagi ni setelah aku pergi 2 klinik dan jumpa gynea.. selepas penerangan gynea mengenai ubat ini (tak bahayakan kandungan dan sesuai untuk ibu mengandung), aku berani minum... Disamping itu, aku juga amalkan minum air barli dan banyakkan minum air kosong.. Alhamdulillah, kencing kotor dah hilang.. air kencing aku pun dah kembali jernih dah tak sakit bila kencing.

14 comments:

Nazirah Azeman said...

ms i peknen aritu i pun kene uri infection jugak.i minum barli ngan ural tuh.but i only take 1 sachet per day.

tp my gynea suh minum a lot of plain water.

Nazirah Azeman said...

*urine infection

hanimku said...

yeke? takutnya nak makan ubat yang doktor bagi... tapi ari2 sakit sangat.. maybe sebab dah lama saya biar.. ada orang cakap.. urine infection ni, boleh menyebabkan kelahiran pra-matang.. harap2 baby saya sihat walafiat..

Anonymous said...

salam, u kene kencing kotor masa tu u dh tau ke u ni preggy? dh brape bulan time tu?

hanimku said...

saya kna kencing kotor semasa saya dah preggy 5bln... dah sakit sgt time tu.. baru pergi klinik..

Zaza Romli said...

saya pun rasa saya kena kencing kotor.. sakit kat ari2 mcm sakit sengugut n kerap buang air.. saya pregnant 5 minggu.. takut laa. apa patut sy buat?

hanimku said...

kne pergi klinik, zaza.. bykkan minum air kosong dan air barli...

Anonymous said...

Kita blh detect kehamilan ke if time tu kncing kotor?

cikguAyu said...

Miszz hanim: x bahaya ke minum monurol 2 I baru jmpa doktor td dia suggest ubat ini...

zura said...

Ubat niy mmg xelok utk ibu hamil kee .

zura said...

Ubat niy mmg xelok utk ibu hamil kee .

zura said...

Ubat niy mmg xelok utk ibu hamil kee .

zura said...

Ubat niy mmg xelok utk ibu hamil kee .

Sufi said...

mmg kene jaga kebersihan time preggy ni..air barli pn bgs dn mnm air msk bnyk nk atasi